søndag 15. mai 2016

Pinsehandel

Eg (Bente )som selv jobber i butikk bransjen bør gjerne holde meg for god til å handle på ein søndag. Men når hagelysten blir for stor og det kribler i fingrene så må alle prinsipper vike.
Salvie




















Vi reiste ut på Wiig Gartneri på Orre. Der har vi ikkje vært før, og eg må sei det levde absolutt opp til sitt rykte. Veldig mye fint, og litt spesielle ting som du gjerne ikkje finne på andre planteutsalg. Som blomsterdekoratør er eg over gjennomsnittet kresen når eg skal handle blomster. Og det verste eg veit er å gå på hagesenter der ein ser masse planter som står i et hjørne for å dø. Planter med mye visne blader eller som lengter etter ei vannbøtte.  Eit godt motto for eit hagesenter bør være: Ville du ikkje kjøpt det selv, ta det vekk! For kundene vil heller ikkje ha det. Desverre er det ein del hagesenter som ikkje praktisere dette, og det syns eg er trist.

Samboer måtte og innom ein anna plass for å kjøpe vannekanne og ny løvetannplukker fra Fiskars. Den andre var blitt slitt ut etter ivrig bruk. Samtidig fekk minien i huset seg ei flott hagerive så han kan være med å ordne i hagen.
 Egentli skulle vi bare ha noen Silver Falls (Dichondra) men eg klarte ikkje å motstå alt det lekre som var. Med oss på lasset kom og tre Salvie i ein nydelig lys lilla farge, to fylte lilla million bells, to sorter kløver:Trifolium repens "purpur" og "mix".

Eg er heilt forelska i Lykkekløver (Oxalis) som eg har fra før som lett overvintres tørt inne i en kjeller. Den ser dere i bakgrunnen her sammen med overvintra pelargonia. Blir spennende å finne ut hvordan de nye sortene kløver skal behandles. Noen som har noen gode tips?
Herlig mix


Trifolium repens
 Eg liker veldig godt planter med farga bladverk for å friske opp i alt et grønne. Både mørke purpur farger og det lekre sølvgrå. Derfor ender eg ofte opp med bladplanter fremfor blomstrende planter når eg handler.

Million Bells

Silver Falls

Et oliventre er og et must og har blitt kjøpt inn denne våren. Det har stått ute i skyggen en stund for å prøve å herde det litt så det ikkje får sjokk av den sterke sola som har vært. Vi har ikkje drivhus foreløpig så oliventrea pleier kun å overleve et par sesonger før det takker for seg. Kanskje eg skal prøve å pakke det inn denne vinteren? Noen som har erfaring med det? Å ha det inne har eg prøvd, det endte opp i masse, masse ekle skjoldlus som måtte plukkes av ein og ein. Desverre er også kjeller og garasje fullt opp av andre ting så det er lite gunstig å ha oliventre stående der ein vinter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar