fredag 5. oktober 2012

Begynnelse på badegulv

Då har me begynt me å forsterke bjelkelaget der som badet skal være.


Først måtte me støtte opp det eksisterende bjelkelaget, da vi skulle sette inn ein bærebjelke på tvers. Dette fordi det er for langt spenn der det ikkje er bodvegger som støtter opp. Heldigvis fekk me god hjelp av pappa Fosse.


Her gjer me klar til å skjære av resten av gulvet med sirkelsag, slik at me får likt underlag på heile badet, og klare å få på plass de ekstra bærebjelkene.

Her har me brukt over to timer på den første bærebjelken. Etter å ha fått bærebjelken deisende i hode og stive armer etter å holde den rett så var eg veldig glad for å teste om den holdt mål. Eg måtte og uttrykke min kjærlighet for nytt og kvitt treverke;)



Saging av sperrene der den tverrgående bærebjelken skal gå. Pinlig nøyaktighet måtte til, nytta ikkje med slagordet til pappa Fosse då: "Godt nok til den prisen"  (Nå skal det seies at pappa Fosse er ein perfeksjonist. Slagordet kom til når han hjalp meg å pusse opp min første leilighet, kver dag etter jobb i 6 mnd, uten lønn;) )

Her imponere pappa Fosse med rå muskelkraft;)



Då var bjelkelaget ferdig etter masse måling, vatring, spikringog skruing. Vi har brukt bjelkesko for å feste bærebjelkene i lag med kraftige spikre. Viss dette ikkje holder så holde ingenting;)



Her er den trofaste krakken til pappsen som har vært med på mange oppussinger opp gjennom åra. Plutselig bestemte den seg for at den ville pensjoneres og slengde ut det eine beinet, mens papsen stod oppå han og skrudde. Heldigvis var murveggen 10 cm lengre vegge så han ikkje skada hode sitt då han datt. Men han kjente det for det om tror eg. Det hørre med til historien at eg kommenterte at den krakken ikkje var heilt stabile lengre då eg brukte den selv tidligere på dagen.... woops



2 kommentarer:

  1. Godt å se du kose deg med plankene, Bente :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja eg er jo like mye sammen med de på ei uke som vanlige folk, så eg får jo eit lite vennskap te de då;)

      Slett