torsdag 23. august 2012

Kledning, blekk og vulk

Då har me begynt å plate...eller ikkje. De blei satt opp for å få eksakte mål til benkeplaten på kjøkkenet. Så de må desverre ned igjen for å ordne til det eletriske på kjøkkenet. Men nå har me vartfall bestilt og betalt kjøkken fra Kvik. Godt det som er betalt;)
.
Nå har me begynt å ordne til ute på veggene. Her er det kjøkkenvinduet som me begynte på. På østlandet er det veldig vanlig å ha blekk under og over vindua for å beskytte vannbrettet. Semming blei ganske overraska når ingen av byggevarebutikene hadde vulk (den planken du trer blekke oppi) eller ferdig bretta blekk. Til slutt var me så heldige at Byggern på Forus hadde eit parti med vulk som sjefene fra Oslo hadde bestilt når Byggern sko åpna...de hadde ikkje solgt nogen ting av det.

Blekket bestilte me på mål hos Brødrene Lie. Litt plunder og tull med lengene og breddene på blekka, men Brødrene Lie ordna helgivis opp.

 Eit lite mimrebilde av koss de gamle vindua såg ut. Dette har han vore litt heldige med når han malte, ikkje sååå mye som har komt utforbi;)
Nye lekter og underliggerne har komt på plass

Eg likte best å kappe til og sikre de vannrette borda, for de var det ikkje så viktig at blei kappa så på millimeteren. Dessuten kunne de bare legges oppi spora på forrige bord og hamres fast.
Det gjekk ganske fort med de vannrette borda når all lekting var gjort klar, men utrolig mye som må gjeres klar på forhand.
Blei det ikkje fint vel? Me håpe at huset kan få eit litt moderne preg når me er ferdige. På verandaen ønske me å ha eit rekkverk med liggende smale lekter som tar opp igjen dei smale borda under vinduet.


Me har vel funne ut at viss me hadde vært snekkere på heltid så hadde me vært to tynne stilker. Makan til mye gåing fram og tilbake til saga tror eg du skal leite lenge etter. På den eine lodrette bordet eg sko måle til var eg inne på saga fire gonger for eg var for redde eg sko kappe den for kort...helt til eg kappa den for kort og måtte finne eit nytt bord og måtte inn på saga tre gonger til før det blei riktig. Men me miste ikkje motet av den grunn (vartfall ikkje i meir enn ti minutt);)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar